Cum arată o clasă Step by Step?
• Intr-o clasa Step by Step nu veti gasi banci, ci mese mobile cu scaunele de jur imprejur.
• Mesele sunt delimitate intre ele de rafturi cu materiale didactice specifice anumitor discipline (matematica, stiinte, arte, constructii, scriere), marcandu-se astfel “Centrele de activitate”.
• Clasele sunt mochetate, pentru ca anumite activitati sa se desfasoare cu elevii asezati pe podea (ceea ce le place copiilor).
O zi de şcoală în alternativa educaţională Step by Step
• Programul incepe la ora 8:00 si se termina la ora 16:00;
• Colectivele sunt coordonate de doua cadre didactice titulare, calificate (de preferat cu gradul didactic I), care au urmat cursuri de formare pentru alternativa educationala Step by Step;
• Momentele principale ale unei zile sunt:
Întâlnirea de dimineaţă
Cuprinde 4 momente:
– Noutatile
– Calendarul zilei
– Mesajul zilei
– Agenda zilei
Noutăţile
Imbracati confortabil, asezati in semicerc, pe scaune sau pe mocheta, copiii asteapta cu entuziasm inceperea unei noi zile de scoala.
Pentru inceput, ca orice buni prieteni, vor sta putin de vorba, isi vor impartasi ganduri, isi vor adresa intrebari.
Copiii se inscriu, prin scrierea numelor lor pe sevaletul de prezentare, pentru a comunica celorlalti noutatile sau experientele personale deosebite.
Copiii povestesc despre jucaria sau haina nou cumparata, relateaza intamplari fericite sau isi spun supararile, spun daca si-au mai pierdut un dinte sau ce cuvant a mai invatat fratiorul mai mic.
Spun ce au pe suflet, pentru ca stiu ca sunt ascultati.
Noutatile sunt comunicate celorlalti din “Scaunul Autorului”, unde copilul va fi valorizat, dar va avea si responsabilitatea comunicarii, intrucat urmeaza intrebarile si comentariile colegilor.
Valoarea formativă a momentului “Noutăţi”:
• Dezvoltarea capacitatii de exprimare orala a copiilor;
• Dezvoltarea capacitatii de receptare a mesajului audiat;
• Formarea deprinderilor de ascultator activ;
• Cresterea stimei de sine a copiilor si imbunatatirea imaginii despre sine a acestora;
• Sensibilizarea copiilor la nevoile altora;
• Crearea unor legaturi afective între copiii din clasa.
SCAUNUL AUTORULUI
Bobocel, mascota clasei, este alaturi de fiecare copil care se asaza pe scaun.
Bobocel merge în fiecare zi acasa cu un copil.
Cine este norocosul stabilesc copii prin vot.
Calendarul zilei
Copiii sunt solicitati sa precizeze ce zi a saptamanii este, care este data, ce evenimente sociale si personale cunosc in legatura cu ziua respectiva. Se discuta despre aspectul vremii si se completeaza calendarul naturii
Care sunt beneficiile aduse de acest moment?
– Copiii sunt ancorati in realitate;
– Se formeaza repere temporale;
– Elevii constientizeaza semnificatia numerelor;
– Copiii retin date calendaristice care au anumite semnificatii personale sau sociale (zile de nastere ale copiilor, sarbatori nationale sau internationale etc.)
Mesajul zilei
Reprezinta de cele mai multe ori un text scris, afisat pe flipchart, al carui mesaj sa anticipeze si sa faca introducerea in temele ce urmeaza a fi abordate in activitatea pe centre.
Mesajul trebuie:
– sa starneasca interesul copiilor;
– sa fie accesibil din punct de vedere al exprimarii;
– sa permita valorificarea experientei personale a elevilor;
– sa fie urmat de sarcini de lucru adaptate continutului sau precum si priceperilor, deprindelor si cunostintelor copiilor ( o parte din sarcinile de lucru pot fi formulate oral, nu neaparat scrise)
Agenda zilei
Este afisata in clasa inca de la sosirea copiilor.
Reprezinta programul zilei. Cuprinde denumirea centrelor de activitate, subiectele lectiilor – enuntate pe intelesul copiilor – si reperele orare ale activitatilor.
Se formuleaza intrebari si precizari pana cand se constata ca planul de activitati a fost inteles, insusit si acceptat de catre copii.
Agenda zilei
8:00 – 9:30 Intalnirea de dimineata
9:30 – 10:00 Gustarea
10:00 – 12:45 Activitate pe centre
Citire – Sunetul si litera J
Scriere – Litera J
Constructii – La joaca
Arte – Clovnul Jojo – culori calde
Matematica – Adunarea si scaderea numerelor formate din z si u
12:45-13:30 – Pauza de masa
13:30 -14: 00 – In lumea povestilor
14:00 – 14:50 – Evaluare la scaunul autorului
15:00 – 15:50 – Ed. Muzicala – Glasul animalelor
Activitatea pe centre
In orice clasa Step by Step sunt amenajate urmatoarele sase centre:
Citire
Scriere
Matematica
Stiinte
Constructii
Arta.
Centrele de activitate sunt delimitate de biblioteci,
in care se afla toate materialele de care copiii au nevoie:
De exemplu, la centrul de arte:
acuarele; pensule; sevalete; vase pentru ape; placi de faianta;
foi de desen, carton
Hartie glasata, hartie creponata, foarfece, lipici, plastilina, fire textile,
creioane colorate, markere, carioci etc.
Copiii au posibilitatea de a-si alege centrul de activitate la care vor lucra prima data. La fiecare centru de activitate trebuie sa fie aproximativ acelasi numar de elevi. Daca pentru un centru de activitate opteaza mai multi copii invatatorul va media negocieri intre elevi sau va stabili un criteriu de selectie; Fiecare copil va trece pe la fiecare centru, “rotindu-se” intr-un sens stabilit in prealabil si cunoscut de catre copii.
Sarcinile de lucru sunt formulate astfel incat sa permita utilizarea diferitelor forme de organizare: independent, in perechi, in grup si frontal. Este important ca la fiecare centru sa existe cerinte care sa permita copiilor sa interactioneze, sa colaboreze.
Datorita activitatii pe centre, colaborarii si nevoii de comunicare, in clasa Step by Step nu este si nici nu se cere o liniste deplina. Este un zumzait usor, un zgomot de activitate continuu.
Copiii care au ritm de lucru mai rapid au permanent sarcini de lucru suplimentare, marcate, de exemplu, cu un simbol.
Elevii cu performante scazute, colaboreaza in rezolvarea sarcinilor sau au sarcini cu grad mai scazut de dificultate, adaptate obiectivelor propuse la fiecare lectie.
Evaluarea
Conform principiilor alternativei Step by step evaluarea trebuie sa se bazeze pe urmatoarele premise:
Evaluarea trebuie sa stimuleze acumularea de cunostinte, intelegerea si increderea copilului in sine;
Trebuie sa se axeze pe obiective importante si sa implice multiple surse de informatii;
Evaluarea trebuie sa sprijine si sa informeze asupra practicilor de instruire conforme gradului de dezvoltare a copilului;
Parintii si elevii sunt parteneri de baza in procesul de evaluare.
Scopul principal al evaluarii este sa urmareasca progresul copilului si sa stabileasca exact la ce nivel de dezvoltare se afla fiecare elev în parte, astfel incat programa sa vina in intampinarea nevoilor copiilor, priviti individual si sa asigure succesul experientelor tuturor. Identificarea copiilor cu nevoi speciale si care ar putea necesita sprijin ori interventii suplimentare, reprezinta un alt obiectiv al evaluarii. Evaluarea corecta trebuie sa asigure o interdependenta activa intre ceea ce se preda si ceea ce se invata in cursul procesului de instruire .
Fiecare grup – si fiecare copil – prezinta in fata celorlalti rezolvarea sarcinilor la centrul respectiv. Este un moment al evaluarii – la care iau parte colegii, cu intrebari, sugestii etc., dar si invatatorul. Lucrarile care s-au efectuat sunt afisate in clasa; cateva zile ele reprezinta prilej de comparatie si oglindire a demersurilor mintale, a deprinderilor si dexteritatilor achizitionate la acel moment.
Evaluarea la scaunul autorului
In clasele Step by Step un instrument important de evaluare este “Scaunul Autorului”. Aici elevul prezinta colegilor tema efectuata de el sau de grupul de la centru la care a lucrat. Prezentarea este urmata de analiza si comentariile colegilor si invatatoarei. Acest exercitiu ii formeaza pe copii in directia intelegerii rationamentelor colegilor si de a judeca rezultatul muncii colegilor lui pe care il va compara cu munca lui. Totodata este un instrument prin care elevii invata sa comunice liber.
Step by Step considera parintii ca primii invatatori ai copilului, parte din procesul de invatamant.
Parintii sunt invitati sa participe efectiv la clasa, la procesul de educatie, bineinteles sub auspiciile unei colaborari cu invatatorul. Prezenta unui parinte in clasa este un fapt firesc, nici festiv, nici perturbator. Pozitia “umar la umar” a educatorului cu copilul in centrele de activitate faciliteaza aceasta participare. Lectiile tematice unde un parinte poate aduce mai viu elemente din sfera lui de activitate il pot transforma in personaj principal in educatie.
Scoala devine a doua familie a copilului. Aici el isi petrece o foarte buna parte din timp. Alaturi de colegi isi serbeaza zilele de nastere, organizeaza serbari, merg la spectacole, in excursii.
In loc de concluzii
Step by step adopta si dezvolta practici educationale care sa onoreze copilul ca fiinta creatoare, unica intr-o lume in continua schimbare. Alternativa Step by Step nu e mai buna sau mai rea decat alta, traditionala sau moderna, este doar o alternativa. Vezi mai mult